Vilka är de nya reglerna som berör BAS-P och BAS-U från 1/1 2025?

jan 13, 2025

Från och med den 1 januari 2025 träder Arbetsmiljöverkets nya föreskrift ”Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter” (AFS 2023:3) i kraft.

Denna föreskrift påverkar rollerna som byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering (BAS-P) samt för utförande (BAS-U). De nya reglerna syftar till att förtydliga och skärpa ansvaret för dessa roller, med fokus på att förebygga arbetsmiljörisker tidigt i bygg- och anläggningsprojekt.

Förtydligade och utökade ansvarsområden för BAS-P

  • Samordning av projekteringen: BAS-P ansvarar för att samordna projekteringen så att arbetsmiljörisker identifieras och hanteras redan i planeringsstadiet. Detta inkluderar att informera projektörer om samarbetsformer och andra aktörer som påverkar deras arbete.

  • Kontroll av projektörers rutiner: BAS-P ska säkerställa att projektörerna har fungerande rutiner för arbetsmiljöarbete och följa upp hur de arbetar för att förebygga risker. Eventuella brister ska rapporteras till byggherren.

  • Arbetsmiljöplanens tillgänglighet: Arbetsmiljöplanen ska påbörjas omedelbart efter att BAS-P utsetts och projekteringen startat. BAS-P ansvarar för att planen är tillgänglig under hela projekteringsfasen och för att den överlämnas korrekt vid byte av byggarbetsmiljösamordnare.

Förtydligade och utökade ansvarsområden för BAS-U

  • Introduktion och utbildning: BAS-U ska genomföra introduktion för alla som ska arbeta på byggarbetsplatsen, vilket inkluderar information om gällande arbetsmiljöregler och specifika risker på platsen.

  • Ordning och städning: Det är BAS-U:s ansvar att byggarbetsplatsen hålls i god ordning och att regelbunden städning genomförs för att minimera risker för olyckor och ohälsa.

  • Riskbedömning före arbetsstart: Innan arbeten påbörjas ska BAS-U begära in uppgifter från entreprenörerna om potentiella arbetsmiljörisker och planerade åtgärder för att hantera dessa.

  • Samråd med skyddsombud: BAS-U ska samråda med skyddsombud och ge dem möjlighet att aktivt delta i det gemensamma arbetsmiljöarbetet på byggarbetsplatsen.

  • Uppföljning och rapportering: BAS-U har en skyldighet att systematiskt kontrollera och följa upp entreprenörernas arbetsmiljöarbete. Om brister upptäcks som inte kan åtgärdas omedelbart, ska dessa rapporteras till byggherren för vidare åtgärder.

Dessa förändringar betonar vikten av tidig planering och proaktivt arbetsmiljöarbete för att skapa säkra och hälsosamma arbetsplatser inom bygg- och anläggningssektorn. 

Nyhetsarkiv

Förenklade regler för bygglov med ny Plan- & bygglag PBL

Regeringen presenterar en omfattande reform av bygglovsreglerna där fastighetsägare får större frihet att utveckla sina fastigheter. Bland annat skall det bli enklare att bygga attefallshus samt installera solceller. Det har gått nästan femton år sedan den nu gällande...

Boverket har nu beslutat om införande av de nya byggreglerna

Efter remissrunda med mycket blandad feedback har Boverket nu beslutat om införande av nya byggregler, ”Möjligheternas byggregler”. Vad är nytt i Möjligheternas byggregler De nya reglerna är ett resultat av ett flerårigt arbete och införandet har skjutits fram efter...

Äntligen ny hemsida!

Efter en längre tid är vi nu tillbaks med en ny bättre hemsida med fokus på våra tjänster och referenser vad vi utfört på senare tid. Ta en kontakt så berättar vi mer.

Lär dig mer i vår Kunskapsbank om bygglov!

I vår kunskapsbank har vi tagit upp en hel del matnyttig information för sig som funderar på byggprojekt. Vi jobbar dagligen med frågeställningar som rör byggregler, förordningar och regelverk som berör de byggprojekt där vi är involverade. Dessutom följer vi...

Frågor på detta?